onsdag 4. juni 2008

Reclamare Reklame!

La meg begynne med å unnskylde for at blogginnlegget er litt på etterskudd.. Jeg hadde helt glemt bloggleksen, men nå er jeg back on track ;p

Denne gangen skal det handle om reklame. Vi har holdt på med reklame på skolen, i hovedsak gjennom et prosjekt hvor vi skulle reklamere for Sandvika VGS!
Denne gangen velger jeg å ta oppgaven for seg spørsmål for spørsmål og se om det blir litt mer ryddig. Føler at de andre innleggene har vært litt...rotete. Først og fremst:

Hva er reklame, og hvilke former for reklame finnes?
Reklame finnes i mange forskjellige former. Du ser det som en snutt på tv, h
ører det på radioen, ser plakater som henger på alt fra en vegg til en buss, i form av flyere, folk som holder foredrag for å selge et produkt, på internett, you name it!
I vår verden idag finnes det reklame overalt. Du skal være god for å klare å komme deg gjennom dagen uten å se/høre en eneste reklame.


Selv synes jeg det er litt vanskelig å si hva reklame er, men noen av definisjonene som går igjen mest er "Reklame er er en organisert anvendelse av midler med det formål gjennom psykologisk massepåvirkning av mennesker å få disse til å handle i en ønsket retning" eller ”Reklame fra det latinske ordet reclamare som betyr å rope høyt.” Hvis noen ber meg om å definere ordet reklame vil jeg mest sannsynlig si at det er noe som lages for å vise frem, friste og selge. Dessuten ville jeg sikkert forvillet meg inn på A.I.D.A som er reklamens ABC!
(For dere som måtte ha mistet om-reklame-timen på skolen betyr det Attention, Interest, Desire og Action)


I hvilken grad og på hvilken måte lar du deg påvirke av reklame?
Selv føler jeg meg ikke stort påvirket av reklame. Ser jeg en reklam
e om brownies på tv så er det ikke slik at jeg må løpe og kjøpe. Mye reklame frister meg, men jeg vil ikke si at jeg blir påvirket av den. Likevel kan jeg legge merke til at når jeg ser en film hvor en coca cola blir drukket utallige ganger må jeg innrømme at jeg får lyst på cola selv. Da kan jeg med en gang si at denne typen reklame er skjult reklame, i den form at de ikke sier direkte i filmen ”Drikk Cola!”, men lar heller personene i filmen drikke det opptil flere ganger så man uten helt selv å vite det får lyst på det.

Jeg finner det lettere å bli påvirket av type skjult reklame fremfor åpen, men jeg har nok likevel kjøpt produkter som reklameres bare for å se om det faktisk er sånn som reklamen sier eller ei:)

Hva er positivt og negativt ved reklame?
Det finnes både positive og negative deler ved reklame. Og jeg kunne sikkert ramset opp en hel haug! Men jeg kan jo fokusere på de jeg legger mest merke til. På den negative siden kommer jeg på ting som press, utseendefiksering, fokusering på det perfekte og feil/lite informasjon. Reklamer som kan skape press på en synes jeg er unødvendig på nesten lik linje som reklamer med kroppsfiksering.
At alle modeller som blir brukt til reklamer (da snakker jeg om reklamer man kan se) er syltynne, har perfekt hår, hud, muskler akkurat der de skal være og ikke EN ENESTE feil. De er feilfrie rett og slett. Fortell meg så at alle ser sånn ut. At produktet som feks selvbruningskremen vil se akkurat slik ut på deg. At ikke jenter føler press når de bare ser disse ”perfekte” modellene hvor enn de snur seg.

En annen ting er lite informasjon på reklamer. Det står uthevet i skrift 72 alt det positive, mens negative ting, priser, tilleggsinformasjon osv er skrevet i så liten skrift at du ikke klarer å ense det engang. En venninne av meg så en gang en Loreal reklame hvor det stod i miniminiskrift at ”bildet er idealisert”, med andre ord: ikke 100% reelt.

Selvfølgelig er det positive sider ved reklame også. Man kan få spredd informasjon raskt og effektivt, vise frem skoler/barnehager/jobber, vekke og fange litt interesse i folk og være med på å muntre opp litt hvis det skulle vært en reklame med glade mennesker, sol og smil!

Bør det være reklamefrie soner i samfunnet (i tilfelle hvor og når)?

JA. Det bør i hvert fall passes på hva slags reklame som legges ut hvor. Jeg kom over et eksempel her forleden. Jeg er nemlig medlem i et hesteforum på nett og her legges det ut reklamer i hytt og pine innimellom innlegg. Det finnes medlemmer på dette forumet i forskjellige aldersgrupper fra 12 til 50år! Jammen klarte jeg ikke å finne en reklame om ”Fri sex video, chat, dating! Se kåte nakne jenter på cam!” Hva er dette for en reklame!? Du kan da ikke med alvor mene at slik reklame skulle vært lov på steder hvor barn på 12 år kan klikke seg innom der anytime! Så ja. Det burde være strengere lover og oppfølgning av reklame særlig på nettet. Det burde tas hensyn til aldersgrupper på visse steder i samfunnet som ikke burde komme over r
eklamer som er tilegnet de litt mer voksne.

Det finnes jo også reklamer som har voksne som målgruppe, men som fortsatt barn kan se på. Disse har som oftest ”barnevennlige” bilder og ord, mens det heller er en underbetydning som barn ikke får med seg. Etter min mening vil ikke samfunnet vårt få reklamefrie soner nettopp fordi reklame er en såpass stor del av hverdagen.

Hvilke nye trender har vi sett innen reklame de siste åra?
Ærlig talt så vet jeg ikke. Men jeg vil tro at de siste årene med reklame har vært mye preget av originalitet. Alle vil være originale, finne på noe nytt, være de som vekker størst oppsikt. Reklamene de siste årene har også hatt sine perioder hvor feks en periode var veldig sexfiksert. Så å si all reklame kunne knyttes opp mot noe seksuelt, eller en periode hvor det var veldig populært å ha med små barn for å gjøre reklamene søte og skjønne. Samtidig synes jeg mer og mer reklame har blitt rettet mot ungdom de siste årene. Noen reklamer har blitt morsomme å se på, andre dønn kjedelige…

For å ikke dra dette innlegget enda lenger så avslutter jeg med å si at reklame er noe vi den dagen i dag ikke kan unngå. Reklame er både positivt og negativt, det kommer faktisk an på øyet som ser. I hvor stor grad man blir påvirket av reklame avhenger av din egen vilje og reklamens evne til å fange og friste. Jeg tror reklame er en viktig del av verden, og personlig synes jeg ikke den er så ille som mange andre skal ha det til!;)

Klikk for større bilde!

0 kommentarer: