onsdag 13. februar 2008

Hej hej Hallå! x)

I denne ukens blogg skal jeg sette fokus på og ta utgangspunkt i min egen skolehverdag.Så: Hva legger jeg i min skolehverdag? Undervisning, læring, sosial omgang/venner og det å trives på skolen. Det er de viktigste punktene jeg ser for meg når jeg tenker ordet ”skolehverdag”.

Da kan jeg for så vidt bare begynne på punkt en – Undervisning og Læring:Jeg vil bare begynne med å si at undervisning henger veldig mye sammen med læring og lærere, så det er liksom ikke mye annet å kommentere enn det. Undervisningen på Sandvika skole synes jeg holder mål til en viss grad. Det er noen fag hvor jeg lærer MYE, mens andre fag igjen lærer jeg relativt lite. Jeg vet ikke om det har å gjøre med lærernes evne til å lære bort eller min interesse for faget. La oss si matte da: Personlig synes jeg mattelæreren min er ganske flink. Av og til går det veldig fort frem i stoff (noe som forresten gjelder flere fag enn bare matte!), men akkurat når det gjelder mattefaget så gjør det dårlig fordi jeg ikke har interesse for tall og regning. Jeg har aldri likt matte og kommer aldri til å like det heller. Språkfagene derimot, som spansk, norsk og engelsk, er fag jeg interesserer meg i og VIL gjøre det bra i. Samfunns fag og naturfag er fag jeg aldri har vært flink i uansett hvor mye jeg har lest… Rart, men sant. Geografi var ganske nytt for meg da jeg begynte på Sandvika fordi vi aldri hadde noe geografi på ungdomskolen, men det er et fag jeg kan klare hvis jeg bare vil selv.
Men like mye som elevens vilje så teller lærerens kunnskaper og læreevne. Hvis jeg trekker inn den pågående skoledebatten hvor det har vært stor fokus på at lærere rett og slett er for dårlige kan jeg se meg enig i det! Jeg har opplevd å få lærere som ikke har noen utdanning i de timene de er vikarer for. Dette er vel bare for dumt? Barneskole og ungdomskolen er greit nok.. Der er det ikke like nødvendig å ha vikarer som har fagutdanning. Men kommer vi til videregående så synes jeg standarden burde settes høyere. Her er jo faktisk læreren med på å forme livet ditt! Da må kravene settes høyere til lærerne. Det burde ikke være mulig å få feks. en historie lærer i historie faget som fikk 3 eller 4 på skolen i det faget. Lærere burde være såpass sikre på seg selv at de slipper bøker og powerpointer når de skal formidle oss fag! Hvis en lærer klarer å fange oppmerksomheten din, vise interesse for det han/hun snakker om og formidle det på en måte som virkelig sitter etter at timen er ferdig: DA snakker vi en ordentlig god lærer. Dessverre synes jeg vi har altfor få av disse…

På en annen side er lærerne bare en liten del av skolehverdagen. Det er en ting til som jeg mener har stor påvirkning på læring i skolen, nemlig; trivsel.
Trives du ikke på skolen, lærer du dårligere. Det kan jeg faktisk bevise fordi jeg opplever det selv. På ungdomsskolen trivdes jeg veldig, det var sånn at jeg gledet meg til skoledagen, og karakterene mine var supre. Når jeg kom over på Sandvika, hvor jeg ikke trives noe særlig, sank karakterene fort. Jeg har aldri hatt et så lavt snitt som det jeg fikk første halvåret her på skolen. For å bevise dette andre veien har jeg en venninne som opplevde det motsatte; Hun mistrivdes på ungdomskolen = dårlige karakterer, når hun begynte på Sandvika og trivdes her = gode karakterer. Derfor vil jeg trekke en ganske sterk linje mellom nettopp trivsel og læring. Uansett hva folk mener er venner og det å trives på en skole viktig for læringen din, mener jeg.

En annen viktig ting må jo være arbeidsmetoder. Det å høre på forelesninger hver time dag inn og dag ut er forferdelig kjedelig, lite lærerikt, ensformig og lite oppmerksomhets trekkende. Gruppe arbeid funker ikke nødvendigvis alltid heller. Jeg har lagt merke til at Sandvika skole er veldig glad i gruppe- jobbing. Vel og greit er det, men tenk over at antallet personer på gruppen har mye å si. 3 stykker på en gruppe er mer enn nok. Plasserer du 6 stykker så funker det dårlig. Jo flere på gruppen, jo mer uenigheter, krangling og uforutsigbarhet.
Jeg har faktisk et eksempel på en variert norsk time som jeg likte veldig godt!Dette var i norsk timen til Rune på fredag den 08.02 hvor vi først hadde egen læring (vi gikk sammen to og to og leste + tok notater så vi kunne forklare hver vår del til den andre etterpå), så en lek (hvor vi skulle finne ”gruppen vår” med lapper som samsvarte og være førstemann) og tilslutt en oppsummering på tavlen med hele klassen og lærer.
SKIKKELIG feel-good time! For det første så lærer man masse ved egen læring. Du lærer stoffet, du lærer det enda bedre ved å formidle det videre og du prøver ut forskjellige metoder ved å ta notater/trekke ut de viktigste tingene i en tekst. Leken var et sosialt og morsomt avbrekk fra lesingen og fikk humøret opp. Den siste gjennomgangen kunne man vise hva man hadde lært og fikk rettet opp (+ en repetisjon) i tilfellet man hadde misforstått. Dette likte jeg og håper på flere slike timer;)

Nå har jeg skrevet ned ”min skolehverdag”… Ikke direkte ville vel noen sagt, men slik får det bare bli. Det kan godt hende at dette innlegget er veldig rotete, men det er fordi jeg har så mange tanker om nettopp skole, og skulle jeg skrevet ned alle ville ingen giddet å lese det engang. Det er en skolehverdag fra mitt synspunkt enten om den burde være slik, er slik eller har vært slik. :)

0 kommentarer: